Életmódváltás - muszájból

Hát az úgy volt, hogy a covid két hétre kivont a forgalomból...
Az intenzív osztályon mindenemet nézték, többek között a vércukromat is... És meglepően bizarr értékeket mutatott. Egyik nap 21 volt napindítónak, másik nap normál. A harmadik napon megint 14 fölött volt, negyedik napon majdnem jó: 8. Persze kaptam inzulint, figyeltek rám, de már akkor mondta a doktor, hogy nagy valószínűséggel nálam a covid szövődménye egy 2es típusú diabetes lesz...


Kicsit sokkot kaptam... Tisztában voltam vele, hogy a hajlamom megvan a diabetesre, révén mindkét szülőm diabeteses, és a nagyszüleim között is mindkét ágon található volt cukorbeteg. De azt hittem, van még egy jó 15-20 évem, addig nem kell ezzel foglalkoznom. Nahát, a sors másképp gondolta... Ugyanakkor tök mázlistának érzem magam, hiszen megjártam az intenzív osztályt, eltöltöttem még jópár napot a fertőző osztályon, és végül gyógyultan távozhattam. Nem állt le a vesém, nem károsult a tüdőm és a szívizmom sem, ahogy másoknak...

Nade, vissza a cukorbetegséghez!

Egy csomó dologgal jár, ha az ember lánya diabeteses lesz... Mérni kell itthon a vércukrot. Számolni kell a szénhidrát grammjait, és a megadott diétának megfelelően minden mást is. Sokkoló, hogy mindent mérnem kell, és még sokkolóbb, hogy eddig mekkora adagokat ettem...

Beleástam magam mindenféle netes kalóriatáblázatokba, utánaolvastam a glikémiás indexnek, mintaétrendeket és recepteket túrok, mióta hazaengedtek a kórházból. Egyelőre nem látom, hogyan fogom tudni ezt a munkás hétköznapokban csinálni, mert van olyan, hogy egyhuzamban 5-6 órát is dolgozok... Vajon a vendégeim hogy fogják tolerálni, hogy Kriszta megáll félúton enni valamit?

Nagyon sok kérdés van bennem, és amíg nem jutok el orvoshoz, szerintem csak gyűlni fognak a kérdőjelek a homlokom mögött...

Amit tisztán látok, az az, hogy a neten rengeteg félinformáció van, amik nagyon károsak lehetnek...

Kezdésnek összeírtam egy listát magamnak olyan ételekkel, amik lassú felszívódású szénhidrátot tartalmaznak, abból is keveset. Nem gáz egyébként a lista, elég sokminden van rajta, amit amúgyis szeretek, és szívesen eszek.

Mik is ezek? Lássuk:

(Fontos: a bejegyzést szerkesztettem, mert nem szeretnék téves infókat benne hagyni!)

Zöldségek:
Avokádó, káposzta, brokkoli, cukkini, sóska, spenót, padlizsán, paradicsom, paprika, uborka, retek, hagyma, fokhagyma, karfiol, borsó, répa, sütőtök, cékla, patiszon, karalábé, zeller, csicseriborsó, szója, sárgaborsó, lencse, zöldbab

Tejtermékek:
Túró, tejföl, tejszín. Nagy bánatomra a tej mostantól szinte tiltólistás :(

Gabonafélék:
Gersli, zabpehely, hajdina, vadrízs, bulgur, basmati rízs, zab, barna rízs, kuszkusz, köles, puffasztott rízs

Olajos magvak:
Chia mag, dió, mandula, pisztácia, kesudió, mák, len, szezámmag. A gesztenyét is felírtam a listámra, mert nagyon szeretem, de ennek már közepes felszívódású a ch-ja, szóval csak nagyon módjával szabad...

Gyümölcsök:
Minden gyümölcs gyors felszívódású ch, még akkor is, ha a glikémiás indexe alacsony!

meggy, cseresznye, grapefruit, áfonya, eper, málna, ribizli, szeder, körte, mandarin, alma, kiwi, banán mértékkel, mangó. Felírtam a listára még a görögdinnyét és a sárgadinnyét is, bár mindkettő gyors ch, de ha plusz rostot és zsiradékot eszek hozzá, akkor ehetem. Azaz ha sárgadinnyét felkockázok, meghintem zabpehellyel, és egy kis tejszínhabot teszek rá, akkor lassítom a ch felszívódását, és úgy már mértékkel ehetem. És valljuk be, ez a habos dinnyecsoda elég jól hangzik!

Amik biztosan mehetnek még: mindenféle levesek, krémlevesek is, csak pl gulyáslevesből a krumplit nem ehetem ki. Ugyanakkor nagyritkán mehet a sültkrumpli is, hiszen a zsírban sütés miatt megszívja magát zsiradékkel, és az lassítja a ch felszívódását.Nem kell lemondanom a brassóiról, yesss!
Nem, sajnos a krémlevesek nem jók, ahogy semmilyen pürésítés, turmixolás sem jó. Vannak olyan ételfeldolgozási eljárások, ami beleszól a szénhidrát felszívódásába. Persze lehet trükközni, és lassítani a ch felszívódását, de az alap az, hogy nem pürésítünk.

 

A diétám megtámogatására kaptam egy tablettát is. Nem szépítem, úgy működik, hogy ha túl sok ch-t viszel be, megfosat. Jó kis büntetés, brrrr.... Számolok is bőszen ch-t, kalóriát, nehogy büntetés legyen!

Most így hirtelen elsőre ennyi. Ha kicsit gyakorlottabb leszek, majd hozok nektek jó kis recepteket, meg mindenféle élménybeszámolót is!

 

Addig is: a diabetes nem játék, tessék orvoshoz fordulni vele, és az orvos utasításai, tanácsai mindig felülírják azt, amit a neten olvasunk!

Legyetek jók, hordjátok a maszkot, tartsátok a távolságot, a covid sajna nem jó buli!

Kriszta

Ui: Olyan hangvételű kommentek érkeztek, ami miatt kikapcsoltam a kommentelés lehetőségét. Volt, aki segítő szándékkal, de félinfókat, vagy rossz infókat tartalmazó kommentet írt, azt sem engedtem ki, a segítő szándékot köszönöm! Volt pár hozzászólás, amire a következő bejegyzésemben reagáltam.