Váltsuk azt az életmódot!

Nem gondoltam, hogy az előző bejegyzésem kikerül blogketrecbe, azt meg végképp nem gondoltam, hogy milyen kommentek fognak érkezni rá... Az első pár hozzászólás annyira bántóra sikeredett, hogy teljesen elképedtem, milyen szintű gyűlölet van az emberekben. Volt több olyan komment is, ami legalább annyira félinfókat tartalmazott, mint az én előző posztom, ezeket pedig károsnak gondoltam kiengedni, pedig biztos voltam benne, hogy jó szándékkal születtek. Aztán úgy döntöttem, hogy egyáltalán nem fogom kiengedni a kommenteket... Ezt a döntésemet sajnos azok szívták meg, akik kedvesen, hasznos infókat írtak. Nekik ezúton köszönöm az ítélkezésmentes hozzáállást, a tanácsokat, és a segítőkészségüket! Nekik a bejegyzés végén reagálok :)

Bár nem szoktam blogbejegyzést utólag átírni, de az előzőt szerkeszteni fogom, hogy ne maradjanak benne olyan dolgok, amik károsak lehetnek. A későbbiekben sok helyen kicsit hivatalos fordulatokat fogok használni, egyszerűen azért, mert tényleg a szakzsargon a legegyszerűbb a dolgok meséléséhez.

Kislexikon:

CH, ch - szénhidrát. 
Az agy működéséhez nélkülözhetetlen tápanyag. Szinte minden ételnek van szénidrát tartalma, van amiben több, van amiben kevesebb van. A szénhidrátnak két fajtája van, a lassú és a gyors felszívódású. Előbbi a cukorbetegek jóbarátja, utóbbi az ellenség. A lassú ch kevésbé emeli meg a vércukrot, kevesebb melót ad a szervezetnek, így a hasnyámirigyet kevésbé fárasztja ki, míg a gyors változat "meghináztatja" a vércukrot.

Normál vércukor
A normál, egészséges értéke a vércukornak éhgyomri állapotban 3,5-6 mmol/l közötti érték. Evés után a vércukorszint átmenetileg megemelkedik, de egészséges esetben két órával később nem haladja meg a 7,8 mmol/l-t.

Magas vércukor
Ha az éhgyomri vércukorszint eléri vagy meghaladja a 7,0 mmol/l értéket, vagy az étkezések után két órával mért érték 11,1 mmol/l vagy ennél magasabb.
Ez annak a jele, hogy a vérben keringő cukrot - glükózt azaz szőlőcukrot - lassabb ütemben, vagy nem veszik fel a szövetek, mint ahogy azt a szervezet képes a keringésbe juttatni.

Alacsony vércukor
Ha vércukorszint 3,9 mmol/l alá esik, hipoglikémiáról beszélünk. Ez előfordulhat a szokásosnál több gyógyszer, vagy inzulin használata miatt, lehet oka étkezés kihagyása, a szokásosnál több fizikai aktivitás, hasmenés, alkoholfogyasztás, de néhány cukorbetegnél akár egy szaunázás is okozhat ilyet. Ez az állapot veszélyes is lehet, ha sokáig alacsony marad a vércukorszint, eszméletvesztés, görcsösrángatózás is előfordulhat. Ezt nevezik hipoglikémiás sokknak, rövidebb formában behipózásnak. Jellemzője az acetonos szagú lehellet. Szerencsére gyorsan javítható az állapot, egy szem szőlőcukor, vagy más gyors felszívódású cukor nagy segítség lehet.

Inzulin
A hasnyálmirigy szigetekben termelődő hormon. A vérben lévő cukrot a sejtek csak inzulin jelenlétében tudják felvenni

Cukorbetegség, diabetes
Ha valakinek az egészségesnél tartósan magasabb a vércukra, diabetesről beszélünk. Két fajtája van, az 1es és a 2es típusú.

1es típusú diabetes
Másik neve inzulinfüggő diabétesz. Az immunrendszer hibás működése miatt a szervezet nem ismeri fel saját sejtjeit, és idegenként azonosítja őket, majd olyan fehérjéket termel, melyek az inzulintermelő sejteket pusztítják el. Azaz a szervezet saját maga akadályozza meg az inzulintermelést.

2es típusú diabetes
Nem inzulinfüggő diabetes. A szervezet ebben az esetben nem képes megfelelően hasznosítani az inzulint. A szervezet ezért egyre többet és többet termel, hogy valahogy mégis megoldja a vércukor felszívódását. A betegség ezért sokáig észrevétlen is maradhat

Ami azóta történt: konzultáltam dietetikussal, megérkezett a vércukormérőm, és rengeteg infót gyűjtöttem, lassan a helyére is tudom tenni őket... Kiderült, hogy a lakhelyem nincs felkészülve jó minőségű alapanyagokkal, így még átgondoltabb bevásárlás lesz szükséges, mert nem tudok csak úgy elugrani valamiért, ha idő előtt elfogy.
Facebookon elég nyíltan posztolok a diabetesemről, döbbenetes volt látni, hogy rengeteg ismerősöm hasonló cipőben jár, és a többség 40 körüli, nem 60-70 éves nagyi. És nem csak azért, mert ennyi idősek az ismerőseim.
Bekerültem különböző diétás fb csoportokba, volt, ahonnan szívem szerint menekülnék, de annyira hasznos anyagot rakott össze az admin, hogy azért igazából megérte.

Ami elég hamar világossá vált számomra:

1) a cukorbeteg étrend nem olyan, mint egy fogyókúrás étrend. Vannak hasonlóságok, de sokkal több a különbség. szerencsére vannak olyan receptek, amik használhatók diabetesesként, de sokkal több van, ami nem jó.

2) 180gr szénhidrát (ezentúl ch-nak írom majd) rettenetesen sok! Főleg lassú felszívódású ch-ból. Szerintem én életemben nem ettem ennyi ch-t tudatosan... Mert persze egy adag fagyi, egy tejszínhabos-szirupos tejeskávé, egy kis csokika-nasika pikkpakk összehozza ezt a mennyiséget, de egyrészt ez nem tűnik fel, másrészt pedig nem "olyan" szénhidrát, mint amire szükségem lenne...

3) Van olyan édesítő, ami nem ch-mentes O.o Ugyanúgy számolni kell szénhidrátként, ráadásul korlátozott mennyiségben ehető, mert fosat. Szóval el is veszi a helyet a jó ch elől, és még szenvedek is miatta. Hát kösz.

4) Sárgadinnyét önmagában nem ehetek, pedig kevés ch van benne. Csak épp gyors felszívódású. De! Van rá mód, hogy lassítsuk a ch felszívódását: hozzáadott zsiradék és rostok. Azaz, ha a dinnyét felkockázom, megszórom mondjuk zabpehelykorpával, és halmozok rá egy adag cukormentes tejszínhabot, máris ehetem...

5) a cukorbeteg étrend nem feltétlenül egészséges! Az, hogy számoljuk a ch-kat, még nem változtatja jó minőségűvé az ételünket.

6) a cukorbeteg étrend simán hízókúrává válhat! Ha nem figyelünk oda a ch mellett a többi tápanyagra, simán előfordulhat, hogy a lassító hatású zsiradékból annyit viszünk be a szervezetbe, hogy azzal már nem tud mit kezdeni, ezért elraktározza. Üdv, zsírpárnák!

7) Vannak "nemszámolós" ételek. Na ez egy ordas nagy hazugság. A nemszámolós ételekben is van ch, és simán bevihetünk napi 10-15gr ch-tal többet ezek miatt.

8) Ha nyíltan beszélsz a diabetesről, rengeteg ismerősödről kiderül, hogy ő is diabos. És nagyon fiatalok, értsd alig húszévesek is vannak köztük... És mindannyian nagyon segítőkészek, azonnal küldenek minden infót, amit ők már összegyűjtöttek.

9) Diabeteses edukáció nem létezik, mint olyan. Az egészséges embereknek fogalma sincs arról, mivel jár ez. Én azt hittem a szüleim miatt tisztában vagyok vele, de rájöttem, hogy ez nagyon nem igaz. Kb semmit nem tudok a diabetesről

10) Ha pürésíted a lassú ch-t, gyors lesz belőle. Nincs turmixolás, nincs püré, nincs krémleves! Illetve van, de lassítani kell...

11) Van olyan cukorfelszívódást lassító, meggátló gyógyszer, aminek a mellékhatása az, hogy iszonyatosan megfosat. Egyszer átéled, soha többet nem bűnözöl, MUHAHA!

Szerintem lesznek még idővel ilyen felismeréseim, így simán merem mondani, hogy folyt. köv. :)

 

Na és akkor a kommentek, és azokra reakciók:

Leooo: A Metformin alapú 'cukros' gyógyszerek MINDIG megkergetik az emésztési folyamatokat, ehhez nem kell szinte semmi kilengés, a laza széklet ettől kezdve elkísér, ezt tudomásul kell - sajnos - venni. Az orvosok mindig nagyon rigorózusan állítják be először az étkezési szabályokat, 'nem eszik azt a levest olyan forrón'...

Kriszta: akkor nekem valami jól sikerült, mert mióta itthon vagyok, és tényleg betartom a korlátokat és az idősávokat, nincs fisifosi. Szerencsére. A kórházban azért volt, hogy összeszorított farpofákkal slisszoltam a wc felé, és nagyon reménykedtem, hogy van szabad...

 

Odamondó: Mielőtt covidos lettél voltál valamilyen egészségügyi szűrésen ami kizárta a diabetest? Vagy mérted rendszeresen a vércukorszinted?

Kriszta: Mivel a szüleim mindketten diab2esek, és a nagyszülők között is volt cukorbeteg, elég egyértelmű volt, hogy hajlamom van rá. A munkám miatt minden évben kellett kivizsgálás, és olyankor kértem a hbac1 nevű vércukor kontrollt is, ami megmutatja, hogy az utolsó 3 hónapban mennyi volt a vércukor "átlagod". Ennek az értékei mindig a jó kategóriában voltak. Illetve amikor átmentünk a szüleinkhez, kb köszönés után vércukormérés volt, szintén mindig normál eredmény volt. Hozzá kell tennem, a hba1c-k mutattak egy növekvő tendenciát, ezért tisztában voltam vele, hogy valamikor ezzel foglalkozni kell majd, de azt hittem, van még 15-20 évem addig.

 

Panka: Kriszta, nem ismerjük egymást, csak az indexről jutottam ide, de engedd meg, hogy kommenteljek. Igenis, a vendégeid fogadják el, hogy meg fogsz állni enni. Ez az életmódváltás lényege, kérlek, Magadat helyezd előtérbe. Az a vendég, aki nem tolerálja, hogy Neked mosdóba kell menned, enned-innod kell, vagy muszáj lepihenned, az ne is járjon hozzád! Ha életmódot akarsz váltani az az első, hogy Magadat helyezed az első helyre. Ezek a szükségletek igenis fontosak, most már az egészséged miatt is. Az a normális, hogy megállsz enni, nem pedig az, hogy 5-6 óráig nem figyelsz erre. Ígérd meg, hogy erre odafigyelsz! Legyen szép napod: Panka

Kriszta: Megígérem :) És élesben is betartom,már elkezdtem dolgozni, és a vendégem teljesen jól tolerálta. Szerintem csak az én fejemben volt egy ilyen blokk.

 

A diabetes nem játék, tessék orvoshoz fordulni vele, és az orvos utasításai, tanácsai mindig felülírják azt, amit a neten olvasunk! Vigyázzatok magatokra!

 

Kriszta

 

Kredit:

borítókép - Diabetesmagazijn.nl fotója a Pexels oldaláról